miércoles, 24 de diciembre de 2008

Entrevista en exclusiva con Barry Purves / Exclusive Interview with Barry Purves


Barry Purves, uno de los incontestable pilares de la animación en stop motion, ha sido el elegido para la primera entrevista que realiza Puppets & Clay en inglés, y el resultado ha sido más que satisfactorio:

* Qué es lo que te caracteriza?

Yo espero que todo lo que hago, tanto si es cine, teatro, literatura, está hecho con una perspective fresca, perspicacia, innovación, con BUENA Y VERAZ CARACTERIZACIÓN Y UNA MUY INTERESANTE NARRACIÓN DE LA HISTORIA. YO INTENTO APROXIMARME A COSAS DE UN MODO QUE NADIE HA HECHO.

* Cómo surgió tu vocación en el mundo de la Stop Motion?

YO QUERÍA SER UN ACTOR, UN INTÉRPRETE, Y RÁPIDAMENTE ME DI CUENTA QUE HAY UN MONTÓN DE BUENOS INTÉRPRETES EN ESCENA. YO CAMBIÉ A LA ANIMACIÓN Y EN MAYOR GRADO TODAVÍA SOY INTÉRPRETE.

* Una de las cosas más importantes es la economía, ¿es difícil monetariamente hablando dedicarse a la animación en el Reino Unido? ¿Es fácil conseguir subvenciones del Estado u otra organización? ¿ Recuperas el corte de producción de tus cortos?

LA FINANCIACIÓN EN EL REINO UNIDO ESTA PEOR QUE NUNCA, NO SOLO PARA LOS CORTOS SINO TAMBIÉN PARA LAS SERIES DE TELEVISIÓN. YO PUEDO VER QUE EL FUTURO DE LA ANIMACIÓN COMERCIAL ESTÁ MUY GRIS.

* ¿Cuáles son tus influencias en el mundo de la animación?

DEBO CONFESAR QUE NO ESTOY SEGURO DE HABER SIDO INFLUENCIADO POR NADIE EN ANIMACIÓN ASI QUE YO TENGO EL PLACER DE EXPONER MIS PROPIAS COSAS EN MI PROPIA VOZ. PERO YO POR SUPUESTO ADMIRO A RAY HARRYHAUSEN, KAREL ZEMMAN, JOANNA QUINN, MICHAEL OCLEOT, KONSTANIN BRONZIT - CUALQUIERA CON UNA VISIÓN ÚNICA.

* Y fuera del Mundo de la Animación, ¿cuales son tus influencias artísticas (cine, literatura, comics, canciones,...)?

AHORA SI TENEMOS UNA GRAN LISTA, CON STEPHEN SONDHEIM A LA CABEZA, LUEGO GENTE COMO TREVOR NUNN, JAQUES TATI, LA ÓPERA, LA MÚSICA POPULAR, EL BALET - OH CUALQUIER COSA CULTURAL. YO SOY UNA ESPONJA Y ABSORBO TODO, PERO SONDHEIM ES A QUIEN MÁS ADMIRO.

* Tus trabajos en animación stop motion casi siempre han sido desarrollados junto a Cosgrove Hall Productions, ¿cómo conociste esta compañía?

COSGROVE HALL ME PROPORCIONÓ MI PRIMER EMPLEO DE ANIMACIÓN, Y YO SIEMPRE ESTARÉ AGRADECIDO POR EL ENTUSIASMO PERSONAL Y EL ÁNIMO DE MARK HALL. FUE UNA EXTRAORDINARIA COMPAÑÍA PRODUCIENDO GRANDES TRABAJOS CON CLASE E INGENIO Y UNOS EXCETENTES VALORES DE PRODUCCIÓN. ES TRÁGICO VER COMO LA COMPAÑÍA EN CIRCUNSTANCIAS TAN REDUCIDAS.

* En tus primeros años, realizaste animaciones que ahora son series de culto no solo en el Reino Unido, estoy hablando CHORLTON AND THE WHEELIES, THE PIED PIPER OF HAMELIN o THE WIND IN THE WILLOWS. ¿Qué puedes contarnos sobre estos trabajos?

BIEN, EN TODOS ELLOS FUE UNA ALEGRÍA TRABAJAR, ADEMÁS DE EXTENDER EL MEDIO DONDE TRABAJÁBAMOS. FUE UNA SUERTE ESTAR EN COSGROVE HALL CON TANTOS TALENTOS EXTRAORDINARIOS, ESPECIALMENTE LOS REALIZADORES DE MUÑECOS QUE LLEGARON A SER MACKINNON & SAUNDERS. NOSOTROS PUSIMOS SOLO HACER QUE LOS PUPPETS NOS PERMITÍAN HACER. YO ME DIVERTÍ MUCHO CON WIND IN THE WILLOWS, Y EL PERSONAJE DE SAPO ES PROBABLEMENTE MI PERSONAJE FAVORITO.


* Mas tarde, creaste tu primer corto: NEXT. Este corto tiene el toque teatral que representa a todos tus trabajos. ¿Cómo encontraste la idea para este corto?
OH, LO DIFICIL NO ES ENCONTRAR LAS IDEAS, ES ENCONTRAR FINANCIACIÓN. YO NUNCA JAMÁS TENGO IDEAS PARA CORTOS. MI CABEZA ES COMO UNA CORNUCOPIA DE IDEAS. UNA DE LAS TANTE IDEAS DETRÁS DE NEXT FUE FOCALIZAR TOTALMENTE LA ACTUACIÓN DE UN MUÑECO. PIENSO QUE POSIBLEMENTE DESPUÉS DE SEIS AÑOS EM EL ENCAÑTADOR PERO MUY LITERAL WIND IN THE WILLOWS, ESTABA ESPERANDO A EMPUJAR LA DICHA DEL STOP MOTION UN POCO MÁS, HACIENDOLO UN MEDIO MÁS CON EL ERA, HACIENDOLO MENOS LITERAL. YO TAMBIÉN ESPERABA VER QUE PODÍA HACER SOLO CON UN PUPPET. DE UN MODO LA PELÍCULA ES UNA AUDICIÓN ES SI MISMA.

* Después llegaron SCREEN PLAY, RIGOLETTO y ACHILLES. Tú amas el teatro, ¿no es verdad?

SÍ YO AMO EL TEATRO PERO HAY MÁS SOBRE EL INTERÉS DE NARRAR UNA HISTORIA DE FORMA LITERAL. LA ANIMACIÓN NUNCA PODRA SER ACCIÓN REAL Y NUNCA DEBERÍA PENSARLO. TODOS NOSOTROS NECESITAMOS SER UN TANTO LIBRES CON NOSOTROS MISMOS Y JUGAR CON EL MEDIO. EL TEATRO ES MUY ARTIFICIL Y TAMBIÉN LO ES LA ANIMACIÓN....VAMOS A DISFRUTAR DE ESTE ARTIFICIO.


* Por otro lado, trabajaste en la primera parte del proceso creativo de MARS ATTACK! de Tim Burton hasta que decidieron utilizar imagen generada por ordenador. ¿Qué piensas sobre la animación por ordenador comparada con la stop motion?

PIENSO QUE ELLOS DEFINITIVAMENTE TOMARON LA DECISIÓN CORRECTA EN REALIDAD. NOSOTROS NUNCA HUBIERAMOS DADO A BASTO CON LOS GRANDES NÚMEROS Y CON EL ESPACIO PARA HACERLO EN STOP MOTION Y ADEMÁS LOS MOVIMIENTOS DE CÁMARA PODRÍAN HABER SIDO BURSCOS. PIENSO QUE EN ESTOS DÍAS DE LA STOP MOTION PRETENDE SER ACCIÓN REAL. LOS MARCIANOS HUBIERAN SIDO ESTRAFALARIOS EN STOP MOTION PERO PODRÍAN HABER SOBRESALIDO ENTRE LA ACCIÓN REAL. LA IMAGEN GENERADA POR ORDENADOR SE MEZCLA MUCHO MEJOR CON LA ACCIÓN REAL.


* Unos años después, volviste a Cosgrove Hall para trabajar en series como BRAMBLY HEDGE, LAVENDER CASTLE, o NODDY, al tiempo que desarrollabas tus últimos corots propios: GILBERT & SULLIVAN - THE VERY MODELS y HAMILTON MATTRESS. ¿Qué puedes contarnos sobre aquellos años?

SÍ, YO PIENSO QUE TENÍA QUE LUCHAR EN ESOS ÚLTIMOS AÑOS. GILBERT AND SULLIVAN FUE UNA DE LAS ÚLTIMAS GRANDES PELÍCULAS PARA CHANNEL FOUR, Y FUE EN EFECTO MI ÚLTIMO CORTOMETRAJE, PENSABA COMO HE DICHO QUE LAS IDEAS SE ESTABAN AMONTONÁNDOSE. DESDE ENTONCES ENTONCES SOLO HE PODIDO HACER PELÍCULAS PARA OTRA GENTE. HAMILTON MATTRESS PARA LA BBC FUE SIN EMBARGO DIVERTIDO - CON GRANDES VALORES DE PRODUCCIÓN Y FUE GENIAL TRABAJAR CON OTROS ANIMADORES. LAS SERIES DE TELEVISIÓN FUERON DIVERTIDAS PERO EXIGÍAN UNA GRAN PRESIÓN EN LA LÍNEA DE PRODUCCIÓN.


* En tu fase contemporánea en el mundo de la animación, continuas en Cosgrove Hall, donde trabajas como animador en series como POSTMAN PAT, FIFI AND THE FLOWERTOTS y LITTLE ROBOTS, diriges la serie RUPERT BEAR y eres professor de tres animadores. ¿Qué anecdotas has vivido en estos últimos años?

RUPERT BEAR FUE DIVERTIDO, ESPECIALMETE PORQUE COMBINAMOS STOP MOTION CON ELEMNTOS DE IMAGEN GENERADA POR ORDENADOR, PERO DESPUÉS DE TODO AUNQUE EN ESTE TIEMPO ESTUVIMOS VIENDO LA LUCHA ENTRE CADENAS DE TELEVISIÓN PARA MANTENER EL INTERÉS EN LA ANIMACIÓN EN STOP MOTION, Y SERIES DE TELEVISIÓN COMO UN TODO. AHORA HAY DEFINITIVAMENTE FÓRMULAS PARA LAS SERIES, Y FOCALIZAN LAS OBRAS EN PUNTOS MÁS IMPORTANTES, COMO EL MERCHANDISING....TODO ESTO ES IMPORTANTE PERO REALMENTE ASESINA LA CREATIVIDAD.
EN 2003 GASTÉ UN BUEN ESPACIO DE TIEMPO TRABAJANDO EN KING KONG EN NUEVA ZELANDA, EL CUAL FUE UNA EXPERIENCIA TREMENDAMENTE EXCITANTE, Y PUDE DEFINITIVAMENTE DAR LA BIENVENIDA A LA IMAGEN GENERADA POR ORDENADOR. ESTUVE PROBABLEMENTE AQUÍ EN EL PRIMER PROCESO CREATIVO PERO FUE UN TIEMPO FANTÁSTICO.

* Y finalmante: ¿Tienes algún proyecto de animación en mente o desarrollo?

SOY REALISTA Y NO ESTOY SEGURO COMO DESARROLLARÉ MÁS ANIMACIÓN. NO SE COMO SUCEDERÁ. LA INDUSTRIA ES AHORA MUY DIFERENTE. HAY
I AM BEIGN REALISTIC AND NOT SURE HOW I WILL MAKE ANY MORE ANIMATED FILMS. I JUST DON'T KNOW HOW IT WILL HAPPEN. THE INDUSTRY IS VERY DIFFERENT. THERE ARE FINANCIACIONES PARA AYUDAR A LOS JÓVENES ANIMADORES PERO PARA LOS QUE SON COMO YO, Y EL TELEFONO NO PARECE QUE VAYA A SONAR. ESTOY PREOCUPADO YA QUE EMPLEO MI TIEMPO HABLANDO SOBRE LOS TRABAJOS QUE REALICÉ HACE AÑOS, CON DEMASIADAS RETROSPECTIVAS. ES MUY FRUSTANTE COMO NO TENGO ENFOCADA LA INSPIRACIÓN CREATIVA O CONDUCTORA O ARTÍSTICA. PERO NO ESTOY FUERA. ESTOR HACIENDO MUCHO TEATRO, DISEÑO Y DERECCIÓN, PERO CREO ESTAR DESILUSIONADO DE PENSAR QUE YA HE REALIZADO MI ÚLTIMA PELÍCULA.

* Muchas gracias Barry y felicidades por tus alucinantes cortos y tug ran libro Stop Motion: Passion, Process and Performance. Un abrazo

GRACIAS Y UN ENORME ABRAZO DE VUELTA.

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Barry Purves, one of the greatest animators in the stop motion animation, has been the chosen for the first interview in english of Puppets & Clay, and the result has been more than satisfactory:

* What characterize yourself?

I HOPE THAT EVERYTHING I DO, WHETHER IT IS FILM, THEATRE, WRITING, IS DONE WITH A FRESH PERSPECTIVE, INSIGHT, INNOVATION, WITH GOOD AND TRUTHFUL CHARACTERISATION AND VERY INTERESTING STORY TELLING. I TRY TO APPROACH THINGS IN A WAY NO-ONE ELSE DOES.

* How emerged your vocation in the world stop motion?
I WANTED TO BE AN ACTOR, A PERFORMER, AND QUICKLY REALISED THAT THERE ARE A LOT OF MUCH BETTER PERFORMERS ON STAGE. I SWITCHED TO ANIMATING AND TO A LARGE EXTENT I AM STILL PERFORMING

* One of the best important things is the economy, is difficult monetarily to devote all time and energies to animate in United Kingdom?
Is easy to obtain subvention from the State or another organization?
Do you recoup the cost of the production of your shorts?

FUNDING IN THE UK IS THE WORST IT HAS EVER BEEN, NOT JUST FOR SHORTS BUT FOR TV SERIES AS WELL. I WOULD SAY THE FUTURE OF COMMERCIAL ANIMATION IS VERY BLEAK

* What are your influences on the world of animation?

I HAVE TO CONFESS THAT I'M NOT SURE I HAVE BEEN INFLUENCED BY ANYONE IN ANIMATION AS I HAVE DELIBERATELY SET OUT TO DO MY OWN THING IN MY OWN VOICE. BUT I DO OF COURSE ADMIRE RAY HARRYHAUSEN, KAREL ZEMAN, JOANNA QUINN, MICHEL OCELOT, KONSTANIN BRONZIT - ANYONE WHO HAS A UNIQUE VISION.

*And outside of the Animation World, what are your artistic influences (films, books, comics, songs, etc.)?

NOW HERE IS A VERY LONG LIST, WITH STEPHEN SONDHEIM AT THE TOP, THEN PEOPLE LIKE TREVOR NUNN, JAQUES TATI, OPERA, FOLK MUSIC, BALLET - OH ANYTHING CULTURAL. I AM A SPONGE AND SOAK IT ALL UP, BUT SONDHEIM IS WHO I MOST ADMIRE.

* Your works in stop motion animation almost always have been closed to Cosgrove Hall Productions, how you met this Company?

COSGROVE HALL GAVE ME MY FIRST ANIMATION JOB, AND I WILL ALWAYS BE GRATEFUL FOR THE PERSONAL ENTHUSIASM AND ENCOURAGEMENT OF MARK HALL. IT WAS AN EXTRAORDINARY COMPANY PRODUCING VERY CLASSY WITTY WORK WITH EXCELLENT PRODUCTION VALUES. IT IS TRAGIC TO SEE HOW THE COMPANY IN SUCH REDUCED CIRCUNSTANCES.

* In your earlier years, your animations are now cult series not only in the United Kingdom, I talk about CHORLTON AND THE WHEELIES, THE PIED PIPER OF HAMELIN or THE WIND IN THE WILLOWS. What can you tell us about this works?

WELL THEY WERE ALL A JOY TO WORK ON, AND TO SOME EXTENT WE WERE INVENTING IT AS WE WENT ALONG. I WAS LUCKY TO BE AT COSGROVE HALL WITH SOME AMAZING TALENT, ESPECIALLY THE PUPPET MAKERS WHO WOULD BECOME MACKINNON SAUNDERS. WE COULD ONLY DO WHAT THE PUPPETS ALLOWED US TO DO. I DID ENJOY WIND IN THE WILLOWS SO MUCH, AND THE CHARACTER OF TOAD IS PROBABLY MY FAVOURITE CHARACTER.


* Later, you created your own first short: NEXT, this short has the theatrical touch that represents all your work. How you find the idea for this short?

OH IT'S NOT FINDING THE IDEAS THAT IS DIFFICULT, IT'S THE FUNDING. I HAVE NEVER EVER BEEN SHORT OF IDEAS. MY HEAD IS LIKE A CORNUCOPIA OF IDEAS. ONE OF THE MANY IDEAS BEHIND NEXT WAS TO FOCUS TOTALLY ON THE PERFORMANCE OF THE PUPPET. I THINK POSSIBLY AFTER SIX YEARS ON THE LOVELY BUT VERY LITERAL WIND IN THE WILLOWS I WAS WANTING TO PUSH THE JOY OF STOP MOTION A BIT MORE, MAKING IT MORE ABOUT THE MEDIUM ITSELF, MAKING IT LESS LITERAL. I ALSO WANTED TO SEE JUST WHAT I COULD DO WITH A PUPPET. IN A WAY THE FILM IS AN AUDITION IN ITSELF.

* After came SCREEN PLAY, RIGOLETTO and ACHILLES. You love the theatre, is it?

YES I DO LOVE THEATRE BUT THIS IS MORE ABOUT INTERESTING NON LITERAL STORY TELLING. ANIMATION CAN NEVER BE LIVE ACTION AND I DON'T THINK IT EVER SHOULD. WE ALL NEED TO FREE OURSELVES SOMEWHAT AND PLAY WITH THE MEDIUM. THEATRE IS VERY ARTIFICIAL AND SO IS ANIMATION....LET'S ENJOY THAT ARTIFICE.


* On another front, you worked in the first part of the creative process of Tim Burton’s MARS ATTACK!, until they preferred de CGI. What are you think about the CGI animation compare with stop-motion animation?

I THINK THEY DEFINITELY MADE THE RIGHT DECISION ACTUALLY. WE COULD NEVER HAVE COPED WITH THE SHEER NUMBERS AND SLOTTING STOP MOTION INTO ALL THOSE CAMERA MOVES WOULD HAVE BEEN HARD. I THINK THE DAYS OF STOP MOTION PRETENDING TO BE LIVE ACTION ARE OVER. STOP MOTION WORKS WELL WHEN IT'S ALLOWED TO BE STOP MOTION. THE MARTIANS WOULD HAVE BEEN QUIRKY IN STOP MOTION BUT WOULD HAVE STOOD OUT AMONG THE LIVE ACTION. CG BLENDS SO MUCH BETTER WITH LIVE ACTION.


* A year later, you came back to Cosgrove Hall to work in series like BRAMBLY HEDGE, LAVENDER CASTLE, or NODDY, at the same time as you made your lasts own shorts: GILBERT & SULLIVAN - THE VERY MODELS y HAMILTON MATTRESS. What can you tell about this years?

YES I THINK I'VE STRUGGLED IN THESE LAST YEARS. GILBERT AND SULLIVAN WAS ONE OF THE LAST BIG FILMS FOR CHANNEL FOUR, AND WAS IN EFFECT MY LAST SHORT FILM, THOUGH AS I SAID THE IDEAS ARE STILL PILING UP. SINCE THEN I'VE ONLY BEEN ABLE TO MAKE FILMS FOR OTHER PEOPLE. HAMILTON MATTRESS FOR THE BBC WAS A JOY THOUGH - GREAT PRODUCTION VALUES AND IT WAS GOOD TO WORK WITH OTHER ANIMATORS. THE TV SERIES WERE FUN BUT THEY ARE A HIGH PRESSURED PRODUCTION LINE.


* In your contemporary phase in the world of the animation you continue in Cosgrove Hall, where you had worked like animator in series like POSTMAN PAT, FIFI AND THE FLOWERTOTS, LITTLE ROBOTS, had directed the series RUPERT BEAR and had been the teacher if three animators. What anecdotes had lived in this latest years?

RUPERT BEAR WAS FUN, ESPECIALLY COMBINING IT WITH CG ELEMENTS, BUT ALL THROUGH THIS TIME WE WERE WATCHING THE TV STATIONS STRUGGLING TO KEEP INTEREST IN STOP MOTION, AND TV SERIES AS A WHOLE. THERE ARE DEFINITE FORMULAS NOW TO SERIES, AND FOCUS GROUPS PLAY TOO MUCH IMPORTANCE, AS DOES MERCHANDISE...ALL THESE ARE IMPORTANT BUT DO RATHER KILL CREATIVITY.
IN 2003 I SPENT A GOOD CHUNK OF TIME WORKING ON KING KONG IN NEW ZEALAND, WHICH WAS A TREMENDOUSLY EXCITING EXPERIENCE, AND I WOULD DEFINTILEY WELCOME MORE OF THAT. I WAS PROBABLY THERE TOO EARLY IN THE PROCESS BUT I HAD A FANTASTIC TIME.

* And finally: Have you now any project of animation in mind or in development?

I AM BEIGN REALISTIC AND NOT SURE HOW I WILL MAKE ANY MORE ANIMATED FILMS. I JUST DON'T KNOW HOW IT WILL HAPPEN. THE INDUSTRY IS VERY DIFFERENT. THERE ARE SCHEMES TO HELP YONG ANIMATORS BUT NOT THE LIKES OF ME, AND THE PHONE DOESN'T SEEM TO BE RINGING. I'M WORRIED THAT I AM SPENDING MY TIME TALKING ABOUT FILMS I DID A LONG TIME AGO, WITH SO MANY RETROSPECTIVES AND SUCH. IT'S SO FRUSTRATING AS I HAVE NEVER FELT SO CREATIVE OR DRIVEN OR ARTISTICALLY FOCUSSED. BUT THERE'S NO OUTLET. I AM DOING SOME THEATRE, DESIGNIGN AND DIRECTING, BUT I WOULD BE UPSET TO THINK THAT I'VE MADE MY LAST FILM.

* Thanks a lot Barry and congratulations by your amazing shorts and you great book Stop Motion: Passion, Process and Performance. A hug

THANKS AND A HUGE HUG BACK

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